неділя, 22 січня 2023 р.

06.09 по 27.09 "Совок"

 

Просмотр содержимого документа
«ТЕХ. КАРТА»





Назва

Кількість

Матеріал

Примітка

Совок

1

Дахова сталь

S = 0,7

Інструктаж з техніки безпеки

- Виконуйте роботу в зазначеній послідовності її виконання. - Користуйтеся справним інструментом і за призначенням

- Поводитися з рисувалкою потрібно дуже обережно , щоб не поранити очі або руки. Передавати її треба ручкою від себе , а класти на робоче місце - ручкою до себе.

- Не можна класти рисувалку в кишеню халата , тримати її можна тільки на столі

- Не відволікайтеся під час роботи , користуйтеся правильними прийомами роботи .

- Дбайливо ставтеся до обладнання , інструментів і матеріалів .

- У разі травм негайно повідомте вчителю

Просмотр содержимого документа
«Тема»

6

 

 

План-конспект заняття з трудового навчання

Клас: 6

 

Тема: Площинне розмічання тонколистового металу за шаблоном, зразком

Мета: навчальна: вивчити інструменти і пристрої для роботи з тонколистовим металлом; навчити розмічати заготовоку на листовому металі за шаблоном,зразком , кресленням

розвивальна: розвивати навички розмічання матеріалів, само- та взаємоконтролю, відповідального й свідомого виконання правил безпечної праці;

виховна: виховувати акуратність під час виготовлення виробу, економне ставлення до матеріалів

ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ:

- підручник Мадзігон В.М. «Трудове навчання 6 клас», 2006 – К.;Ірпінь.

- робочий зошит;

- плакат «Правила безпечної праці»

-навчально-технічна документація (НТД): Комп’ютерна версія креслення розгортки совка.

-інструкційні карти

- зразок виробу -совок;

ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ, МАТЕРІАЛИ :

  • кабінет трудового навчання;
  • інструменти: рисувалка; лінійка;кутник
  • матеріали: дахова сталь

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1) введення учнів в майстерню після дзвоника; привітання;

2) перевірка присутності учнів за класним журналом;

1.     призначення чергових вчителем ;

 

ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1 Які різновиди тонколистової сталі ви знаєте?(жерсть чорна і біла S=0,2-0,5мм; дахова сталь S=0,25-2мм; фольга S=0,02-0,1мм)

2 Який з даних зразків тонколистового металу відноситься до чорних, а які до кольорових, (вчитель тримає в руках обрізки білої і чорної сталі, алюмінію, міді )

Критерії оцінювання: вірна відповідь враховуються при виставленні оцінки після практичної роботи

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: 1 хв.

На сьогоднішньому занятті, тема якого «Площинне розмічання тонколистового металу за шаблоном, зразком » ви ознайомитесь з інструментами і пристроями для роботи з тонколистовим металом; виконайте розмічання совка на листовому металі шляхом площинної розмітки. Це і буде за­вданням нашого заняття.

На виробництві більша частина матеріалу надходить на обробку у вигляді заготовок. Заготовку треба спочатку розмітити, тобто накреслити на ній у натуральну величину осьові і контурні лінії, чітко позначити центри отворів майбутнього виробу. Для площинного вимірювання та розмітки листового металу необхідно мати вимірювальні і розмічальні інструменти і саму заготовку майбутнього вироби.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Основні інструменти для виконання розмітки.  Основним вимірювальним інструментом прямих ліній є сталева лінійка з міліметровими поділками (масштабна лінійка) довжиною 300 або 500 мм. На масштабній лінійці не позначено нульовий розподіл. Тому її прикладають так, щоб кінець її збігався з крайем деталі, від якої і відкладають необхідний розмір . (Вчитель демонструє лінійку)- розмітка і перевірка прямих кутів виконується слюсарним кутником (Вчитель демонструє кутник і показує прямий кут на заготовці.

- рисувалка ( Вчитель проводить лінію по жерсті з допомогою рисувалки) і звертається з запитанням до учнів : З якого матеріалу вона виготовлена?

Рисувалка - це відрізок сталевого дроту з загартованим і добре загостреним кінцем. Виготовляються з інструментальної сталі і добре заточуються. Вони використовуються для нанесення ліній (рисок) на металевих заготовках. Діаметр їх 3-5 мм, довжина 150-300 мм.

-Кернер – це сталевий стрижень діаметром 8-13 мм із загостреним кінцем. Він призначений для нанесення на заготовку невеликих поглиблень - лунок в центрі намічених отворів і на лініях рзмітки. (Вчитель показує прийом роботи кернером)

Вчитель задає запитання: Подивіться на виріб (показує совок) і скажіть для якої операції було використано кернер?

При розмітці за допомогою розмічального циркуля креслять різні кола та дуги.(Вчитель ставити циркуль у лунку, яку залишив кернер, и проводі циркулем коло.) Для прискорення розмітки і тоді, коли треба нанести складні контури деталей, використовують шаблони. Шаблоном називається виготовлений з картону або фанери зразок обрисів деталі. (Вчитель демонструє шаблон) При розмітці за шаблоном потрібно щільно притиснути його до заготівлі, щоб він не змістився . Можливий варіант притискання шаблону до заготовки з допомогою струбцини. ( Показує об ведення шаблону ).

 

Розмічальні інструменти ретельно оберігають від іржі, ударів і інших механічних пошкоджень.

 

 

 

Технологія розмітки заготовок на листовому металі

Розмічають деталь за кресленням, ескізом, технічним рисунком і як вже ви знаєте – по шаблону. (Вчитель показує ескіз, креслення (розгортка совка) та технічний рисунок совка виконані в масштабі 1:1)

Для розмітки потрібно підготувати інструмент і заготовку , призначену для виготовлення деталі. Перед розміткою треба очистити заготовку від пилу , бруду , слідів корозії і перевірити справність розмічального інструменту.

Розмітка - дуже відповідальна операція . Від того , наскільки точно вона виконана , залежить якість майбутнього вироби . Уважно розглянувши креслення , визначити за товстим лініях контури майбутньої деталі і перевірити , чи всі потрібні розміри вказані на кресленні . Оглянути і обміряти заготовку , визначити , чи придатна вона для виготовлення деталі чи ні. Розміри заготовки повинні бути з припуском на обробку. (для жерсті припуск не залишають) Розмітка повинна бути економною , щоб якомога менше металу витрачалося на виготовлення виробів. Розмічаючи той чи інший виріб , на заготовці вибирають місце для базової лінії , від якої будують контури виробу


Якщо у заготовки рівні кромки , одну з них приймають за базову лінію і тоді розмічають від цієї кромки. Якщо немає жодної рівної кромки( демонструє нерівну заготовку) , то площинну розмітку починати від довільно проведеної риски , яку беруть за основу. Її називають базовою лінією и проводять з допомогою кутника і лінійки. Від базової лінії визначають , яка кількість деталей можна отримати з заготовки , відкладають розміри і проводять лінії розмітки. Спочатку проводять горизонтальні лінії , а потім - вертикальні , після цього - похилі. Прямі риски наносять рисувалкою , яка повинна бути нахилена в бік від лінійки ( ≈ 20
0). Потрібно рівномірно натискати на рисувалку і проводити чіткі риски. Риску проводять тільки один раз , в іншому випадку вона стає нерозбірливою . При нанесенні рисок рисувалку тримають рукою, як олівець , притискаючи її загостренй край до лінійки і ледве нахіленою у бік руху.

- Не слід забувати , що розмітку необхідно виконувати уважно і точно. Точність розмітки металу значно більша , ніж деревини. Вона коливається від 0,25 до 0,5 мм. Допущені при розмітці помилки виправити неможливо і оброблена деталь йде в брак. Тому , щоб уникнути браку , рекомендується перевірити правильність виконання розмітки

- На заготовках з білої жерсті і оцинкованого заліза розмітку виконують олівцем тому що рисувалка може пошкодити захисне покриття. 

Вчитель задає запитання : А ви знаєте чому зім’яті банки консервів дешевші? ( Порушена захисне покриття лаку в середині банки в місцях вм’ятин і тоді продукція стає автоматично неякісною)

- При складних розмічальних роботах на поверхню металу часто наклеюють великий аркуш паперу і розмітку роблять за допомогою звичайного олівця . Після вирізування розмічених деталей папір легко змивається гарячою водою. (Показує приклад)   

 - Іноді , щоб лінії розмітки були краще видно , поверхність металу покривають лаком або фарбою. (Показує приклад)   

На виробництві ручна розмітка застосовується при виготовлення шаблонів, моделей, зразків виробу. У інструментальних цехах розмітка виконується на спеціальних розточувальних станках. На підприємствах розміткою зайняті слюсарі-размічальники . Шаблони виготовляють висококваліфіковані слюсарі-інструментальники

V.Вступний інструктаж

Вчитель роздає учням креслення розгортки совка .Для виготовлення об'ємного вироби з листового металу необхідно виконати розгортку . Вчитель звертається до учнів : А наш майбутній виріб совок є об’ємним виробом?

Для виготовлення виробу треба зробити розгортку, тобто зобразити його контури на площині., щоб після вирізування і згинання виріб набрав потрібної форми

Лінії розгортки, по яких роблять згинання, називають лініями згину.

Вчитель задає запитання:( по кресленню розгортки совка)

1 Які габаритні розміри совка?

2 На що вказує штрих- пунктирна лінія з двома точками?

 

Інструктаж з техніки безпеки

- Виконуйте роботу в зазначеній послідовності її виконання.

- Користуйтеся справним інструментом і за призначенням

- Поводитися з рисувалкою потрібно дуже обережно , щоб не поранити очі або руки. Передавати її треба ручкою від себе , а класти на робоче місце - ручкою до себе.

- Не можна класти рисувалку в кишеню халата , тримати її можна тільки на столі

- Не відволікайтеся під час роботи , користуйтеся правильними прийомами роботи .

- Дбайливо ставтеся до обладнання , інструментів і матеріалів .

- У разі травм негайно повідомте вчителю

 

Учні отримують завдання і заготовку

 

VI.Практична робота

Варіант 1. Самостійна робота учнів

Практична робота «РОЗМІЧАННЯ ВИРОБУ З ЖЕРСТІ «СОВКА» ЗА КРЕСЛЕННЯМ»

Інструменти та матеріали: металева масштабна лінійка,

рисувалка, слюсарний кутник, заготовка з жерсті. Послідовність виконання роботи:

1.     Отримайте від учителя заготовку із жерсті у вигляді прямо­кутника розміром більше 260мм х 220 мм. Уважно огляньте заго­товку і виміряйте її граничні розміри.

2.     Виконайте розмічання розгортки совка на заготов­ці в такій послідовності:

а) проведіть базову лінію, трохи довшу від 260 мм ;

б) на цій лінії відкладіть відрізок АБ =260мм;

в) за допомогою слюсарного кутника в точках А і Б проведіть
вертикальні лінії АБ і БГ довжиною по 220 мм ;

г) з'єднайте точки ВГ, отримайте необхідний прямокутник

д) проведіть у прямокутнику всі лінії, показані на кресленні і отри­майте повну розгортку совка.

(Виконуючи розмічання, потрібно бути уважним та економним, щоб на виготовлення виробу витрачалось якомога менше металу). Покажіть учителю виконане розмічання.

1.     Форма організації : (індивіуально).

2.     Обходи вчителя:

1-й обхід: перевірка вірності виконання трудових прийомів

2-й обхід: перевірка вірності проведення самоконтролю.

 

 

Варіант 2. Розмічання совка під керівництвом вчителя.

Вчитель виконує послідовність розмітки на дошці, а учні виконують на тонколистовому металі з допомогою слюсарних інструментів.

VII.Підведення вчителем підсумків заняття

1Виставлення оцінок, прибирання робочих місць

2Відзначення кращих робіт.

3Аналіз помилок.

4Домашнє завдання.








 



Немає коментарів:

Дописати коментар