Просмотр содержимого документа
«ТЕХ. КАРТА»
Назва |
Кількість |
Матеріал |
Примітка |
Совок |
1 |
Дахова сталь |
S = 0,7 |
Інструктаж з техніки безпеки
- Виконуйте роботу в зазначеній послідовності її виконання. -
Користуйтеся справним інструментом і за призначенням
- Поводитися з рисувалкою потрібно дуже обережно , щоб не поранити очі або
руки. Передавати її треба ручкою від себе , а класти на робоче місце - ручкою
до себе.
- Не можна класти рисувалку в кишеню халата , тримати її можна тільки на
столі
- Не відволікайтеся під час роботи , користуйтеся правильними прийомами
роботи .
- Дбайливо ставтеся до обладнання , інструментів і матеріалів .
- У разі травм негайно повідомте вчителю
Просмотр содержимого документа
«Тема»
6
План-конспект заняття з трудового навчання
Клас: 6
Тема: Площинне розмічання тонколистового металу за шаблоном, зразком
Мета: навчальна: вивчити інструменти і пристрої для роботи з
тонколистовим металлом; навчити розмічати заготовоку на
листовому металі за шаблоном,зразком , кресленням
розвивальна: розвивати навички розмічання матеріалів, само- та
взаємоконтролю, відповідального й свідомого виконання правил
безпечної праці;
виховна: виховувати акуратність під час виготовлення виробу,
економне ставлення до матеріалів
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ:
- підручник Мадзігон В.М. «Трудове навчання 6 клас», 2006 – К.;Ірпінь.
- робочий зошит;
- плакат «Правила безпечної праці»
-навчально-технічна документація (НТД): Комп’ютерна версія креслення
розгортки совка.
-інструкційні карти
- зразок виробу -совок;
ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ, МАТЕРІАЛИ :
- кабінет трудового навчання;
- інструменти: рисувалка;
лінійка;кутник
- матеріали: дахова сталь
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1) введення учнів в майстерню після дзвоника; привітання;
2) перевірка присутності учнів за класним журналом;
1. призначення чергових
вчителем ;
ІІ. ПОВТОРЕННЯ РАНІШЕ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1 Які різновиди тонколистової сталі ви знаєте?(жерсть чорна і біла
S=0,2-0,5мм; дахова сталь S=0,25-2мм; фольга S=0,02-0,1мм)
2 Який з даних зразків тонколистового металу відноситься до чорних, а які
до кольорових, (вчитель тримає в руках обрізки білої і чорної сталі, алюмінію,
міді )
Критерії оцінювання: вірна відповідь враховуються при виставленні оцінки
після практичної роботи
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ: 1 хв.
На сьогоднішньому занятті, тема якого «Площинне розмічання тонколистового
металу за шаблоном, зразком » ви ознайомитесь з інструментами і
пристроями для роботи з тонколистовим металом; виконайте розмічання совка на
листовому металі шляхом площинної розмітки. Це і буде завданням
нашого заняття.
На виробництві більша частина матеріалу надходить на обробку у вигляді
заготовок. Заготовку треба спочатку розмітити, тобто накреслити на ній у натуральну
величину осьові і контурні лінії, чітко позначити центри отворів майбутнього
виробу. Для площинного вимірювання та розмітки листового металу необхідно мати
вимірювальні і розмічальні інструменти і саму заготовку майбутнього вироби.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Основні інструменти для виконання розмітки. Основним
вимірювальним інструментом прямих ліній є сталева лінійка з міліметровими
поділками (масштабна лінійка) довжиною 300 або 500 мм. На
масштабній лінійці не позначено нульовий розподіл. Тому її прикладають так, щоб
кінець її збігався з крайем деталі, від якої і відкладають необхідний розмір .
(Вчитель демонструє лінійку)- розмітка і перевірка прямих кутів
виконується слюсарним кутником (Вчитель демонструє кутник і
показує прямий кут на заготовці.
- рисувалка ( Вчитель проводить лінію по жерсті з допомогою рисувалки) і
звертається з запитанням до учнів : З якого
матеріалу вона виготовлена?
Рисувалка - це відрізок сталевого дроту з загартованим і добре
загостреним кінцем. Виготовляються з інструментальної сталі і добре
заточуються. Вони використовуються для нанесення ліній (рисок) на металевих
заготовках. Діаметр їх 3-5 мм, довжина 150-300 мм.
-Кернер – це сталевий стрижень діаметром 8-13 мм із
загостреним кінцем. Він призначений для нанесення на заготовку невеликих
поглиблень - лунок в центрі намічених отворів і на лініях
рзмітки. (Вчитель показує прийом роботи кернером)
Вчитель задає запитання: Подивіться на виріб (показує совок) і скажіть
для якої операції було використано кернер?
При розмітці за допомогою розмічального циркуля креслять
різні кола та дуги.(Вчитель ставити циркуль у лунку, яку залишив кернер, и
проводі циркулем коло.) Для прискорення розмітки і тоді, коли треба
нанести складні контури деталей, використовують шаблони. Шаблоном
називається виготовлений з картону або фанери зразок обрисів
деталі. (Вчитель демонструє шаблон) При розмітці за шаблоном потрібно
щільно притиснути його до заготівлі, щоб він не змістився . Можливий
варіант притискання шаблону до заготовки з допомогою струбцини. ( Показує
об ведення шаблону ).
Розмічальні інструменти ретельно оберігають від іржі, ударів і інших
механічних пошкоджень.
Технологія розмітки заготовок на листовому металі
Розмічають деталь за кресленням, ескізом, технічним рисунком і як вже
ви знаєте – по шаблону. (Вчитель показує ескіз, креслення (розгортка совка) та
технічний рисунок совка виконані в масштабі 1:1)
Для розмітки потрібно підготувати інструмент і заготовку , призначену для
виготовлення деталі. Перед розміткою треба очистити заготовку від пилу , бруду
, слідів корозії і перевірити справність розмічального інструменту.
Розмітка - дуже відповідальна операція . Від того , наскільки точно вона
виконана , залежить якість майбутнього вироби . Уважно розглянувши креслення ,
визначити за товстим лініях контури майбутньої деталі і перевірити , чи всі
потрібні розміри вказані на кресленні . Оглянути і обміряти заготовку ,
визначити , чи придатна вона для виготовлення деталі чи ні. Розміри заготовки
повинні бути з припуском на обробку. (для жерсті припуск не залишають) Розмітка
повинна бути економною , щоб якомога менше металу витрачалося на виготовлення
виробів. Розмічаючи той чи інший виріб , на заготовці вибирають місце для
базової лінії , від якої будують контури виробу
Якщо у заготовки рівні кромки , одну з них приймають за базову лінію і тоді
розмічають від цієї кромки. Якщо немає жодної рівної кромки( демонструє нерівну
заготовку) , то площинну розмітку починати від довільно проведеної риски , яку
беруть за основу. Її називають базовою лінією и проводять з допомогою
кутника і лінійки. Від базової лінії визначають , яка кількість
деталей можна отримати з заготовки , відкладають розміри і проводять лінії
розмітки. Спочатку проводять горизонтальні лінії , а потім - вертикальні ,
після цього - похилі. Прямі риски наносять рисувалкою , яка повинна бути
нахилена в бік від лінійки ( ≈ 200). Потрібно рівномірно натискати
на рисувалку і проводити чіткі риски. Риску проводять тільки
один раз , в іншому випадку вона стає нерозбірливою . При нанесенні рисок
рисувалку тримають рукою, як олівець , притискаючи її загостренй край
до лінійки і ледве нахіленою у бік руху.
- Не слід забувати , що розмітку необхідно виконувати уважно і
точно. Точність розмітки металу значно більша , ніж деревини. Вона
коливається від 0,25 до 0,5 мм. Допущені при розмітці помилки виправити
неможливо і оброблена деталь йде в брак. Тому , щоб уникнути браку ,
рекомендується перевірити правильність виконання розмітки
- На заготовках з білої жерсті і оцинкованого заліза розмітку виконують
олівцем тому що рисувалка може пошкодити захисне покриття.
Вчитель задає запитання : А ви знаєте чому зім’яті банки
консервів дешевші? ( Порушена захисне покриття лаку в середині банки в
місцях вм’ятин і тоді продукція стає автоматично неякісною)
- При складних розмічальних роботах на поверхню металу часто наклеюють
великий аркуш паперу і розмітку роблять за допомогою звичайного олівця . Після
вирізування розмічених деталей папір легко змивається гарячою
водою. (Показує приклад)
- Іноді , щоб лінії розмітки були краще видно , поверхність металу
покривають лаком або фарбою. (Показує приклад)
На виробництві ручна розмітка застосовується при виготовлення шаблонів,
моделей, зразків виробу. У інструментальних цехах розмітка виконується на
спеціальних розточувальних станках. На підприємствах розміткою зайняті
слюсарі-размічальники . Шаблони виготовляють висококваліфіковані
слюсарі-інструментальники
V.Вступний інструктаж
Вчитель роздає учням креслення розгортки совка .Для виготовлення об'ємного
вироби з листового металу необхідно виконати розгортку . Вчитель
звертається до учнів : А наш майбутній виріб совок є об’ємним
виробом?
Для виготовлення виробу треба зробити розгортку, тобто зобразити його
контури на площині., щоб після вирізування і згинання виріб набрав потрібної
форми
Лінії розгортки, по яких роблять згинання, називають лініями згину.
Вчитель задає запитання:( по кресленню розгортки совка)
1 Які габаритні розміри совка?
2 На що вказує штрих- пунктирна лінія з двома точками?
Інструктаж з техніки безпеки
- Виконуйте роботу в зазначеній послідовності її виконання.
- Користуйтеся справним інструментом і за призначенням
- Поводитися з рисувалкою потрібно дуже обережно , щоб не поранити очі або
руки. Передавати її треба ручкою від себе , а класти на робоче місце - ручкою
до себе.
- Не можна класти рисувалку в кишеню халата , тримати її можна тільки на
столі
- Не відволікайтеся під час роботи , користуйтеся правильними прийомами
роботи .
- Дбайливо ставтеся до обладнання , інструментів і матеріалів .
- У разі травм негайно повідомте вчителю
VI.Практична робота
Варіант 1. Самостійна робота учнів
Практична робота «РОЗМІЧАННЯ ВИРОБУ З ЖЕРСТІ «СОВКА» ЗА
КРЕСЛЕННЯМ»
Інструменти та матеріали: металева масштабна лінійка,
рисувалка, слюсарний кутник, заготовка з жерсті. Послідовність
виконання роботи:
1. Отримайте від учителя
заготовку із жерсті у вигляді прямокутника розміром більше 260мм х 220 мм.
Уважно огляньте заготовку і виміряйте її граничні розміри.
2. Виконайте розмічання
розгортки совка на заготовці в такій послідовності:
а) проведіть базову лінію, трохи довшу від 260 мм ;
б) на цій лінії відкладіть відрізок АБ =260мм;
в) за допомогою слюсарного кутника в точках А і Б проведіть
вертикальні лінії АБ і БГ довжиною по 220 мм ;
г) з'єднайте точки ВГ, отримайте необхідний прямокутник
д) проведіть у прямокутнику всі лінії, показані на кресленні і отримайте
повну розгортку совка.
(Виконуючи розмічання, потрібно бути уважним та економним, щоб на виготовлення
виробу витрачалось якомога менше металу). Покажіть учителю виконане
розмічання.
1. Форма організації :
(індивіуально).
2. Обходи вчителя:
1-й обхід: перевірка вірності виконання трудових прийомів
2-й обхід: перевірка вірності проведення самоконтролю.
Варіант 2. Розмічання совка під керівництвом вчителя.
Вчитель виконує послідовність розмітки на дошці, а учні виконують на
тонколистовому металі з допомогою слюсарних інструментів.
VII.Підведення вчителем підсумків заняття
1Виставлення оцінок, прибирання робочих місць
2Відзначення кращих робіт.
3Аналіз помилок.
4Домашнє завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар